In de HACCP wetgeving is bepaald dat elk bedrijf, groot of klein, dat werkzaam is in de voedingsindustrie, of te maken heeft met voedsel (bereiding en/of opslag), een autocontrolesysteem op poten moet zetten ter bevordering van de voedselveiligheid. In de verschillende sectorgidsen (horeca, slagerijen, bakkerijen,…) wordt dit systeem uitvoerig besproken.
Een belangrijk punt in deze autocontrole is het ongediertebestrijdingplan. Ongedierte is een CCP (critical control point) en moet dus constant in het oog worden gehouden. Er dient dus een plan opgesteld te worden waarin alle preventieve en curatieve acties worden vermeld.
Bij gebruik van biociden (bestrijdingsmiddelen) moet er ook een aparte kast worden voorzien voor opslag, en moeten alle technische en veiligheidsfiches aanwezig zijn in het gebouw.
Er moet een schema en controles worden voorzien en dit alles moet nauwgezet worden geregistreerd. Het FAVV zou, bij controles, deze documenten moeten kunnen inzien. Een bedrijf kan dit zelf organiseren of beroep doen op een externe firma.
Een jaarcontract dat wij aanbieden wordt gemaakt op maat van het bedrijf, maar bevat toch alle nodige elementen die wettelijk zijn bepaald.
Dit is een voorbeeld van een algemeen plan dat de wettelijk verplichte onderdelen bevat.
Per klant wordt dit bekeken en op maat gemaakt volgens zijn wensen.
1. Offertebezoek:
2. Eerste uitvoering:
Plaatsing van elektrische vliegenvallen, lokaasbakken, detectiemateriaal, … en aanduiden op een grondplan. Dit plan kan tijdens het jaar, indien nodig, aangepast worden. Bij aanwezigheid van ongedierte wordt er op dit moment ook reeds een curatieve bestrijding uitgevoerd.
3 Risicoanalyse:
Er wordt een analyse gemaakt van de zaak en de mogelijke gebreken waardoor ongedierte zijn weg naar binnen heeft gevonden. Het is dan natuurlijk aan de klant om deze bouwtechnische gebreken op te lossen. Soms zijn deze ingrepen klein en kan dit door ons verzorgd worden. Dikwijls zijn er echter grotere werken nodig die de tussenkomst van gespecialiseerde firma’s vereisen. Ik denk dan aan slecht sluitende garagepoorten, open kelderroosters of drankluiken, …
Dikwijls is de uitbating ook maar een gedeelte van een pand en kunnen problemen bij de medebewoners hun weg vinden naar uw zaak. Dan zal daar ook rekening mee gehouden moeten worden en zal er ook gesproken worden met de eigenaar die dan kan bemiddelen of zelf ingrepen kan laten uitvoeren.
4. Controlebezoeken:
Vier tot zes vaste controlebezoeken op één jaar is gangbaar. Dit komt ongeveer overeen met de levensduur van de biociden (lokaas, lijmvallen, …). Tijdens deze bezoeken wordt alles nagekeken en aangevuld of ververst. Per station worden de situatietoestand en de genomen acties genoteerd. Er wordt na elke controlebeurt, schriftelijk (per mail, fax of brief) een rapportering opgemaakt met eventuele opmerkingen, veranderingen, suggesties, … (zie punt 5.4: activiteitenrapport).
Extra: Er wordt één extra gratis controlebeurt aangeboden bij plotselinge overlast (tussen 2 controlebeurten in) van het ongedierte voorzien in het contract.
Materiaalkeuze: Er wordt steeds met professioneel materiaal gewerkt dat ook op een verantwoorde manier wordt gebruikt.
Voorbeelden:
Bestrijdingsmiddelen:
5. HACCP: benodigde documenten:
6. Bij controles:
De klant zou al deze gegevens (offerte, bestrijdingsprogramma, rapporteringen, veiligheidsfiches) moeten bewaren in één map (schriftelijk of op de pc). Bij eventuele controles door het FAVV kunnen deze documenten dan voorgelegd worden.
Neem dan best telefonisch contact op of stuur ons een mailtje. Wij beantwoorden uw aanvraag zo snel mogelijk!
Contact